Názov: Sokolia tiesňava
Dňa: 28.04.2012
Účastníci: Makovica, Peťa, Kika, Braňo, Eskimo

P1180218.JPGBraňova limetka nás doviezla až na Čingov P1180223.JPGľad v prítoku Hornádu pod Tomašíkom P1180226.JPGmužíci v Tomášovskej Belej P1180238.JPGTomášovská Belá P1180241.JPGešte pár stupačiek P1180242.JPGa už svorne desiatujeme v ústí Sokolej
P1180251.JPGprvý rebrík - no, pekne to začína! P1180261.JPGZávojový vodopád nad nami P1180266.JPGa už ho zdolávame P1180269.JPGporúchaný mostík P1180271.JPGa stále je nad nami ešte poriadny kus padajúcej vody P1180272.JPGmedzistanica
P1180276.JPGako sa máte tam dole? P1180277.JPGuž tam budem... P1180281.JPGa tu sa to vodné divadlo začína P1180284.JPGprekrížená voda.... P1180292.JPGa smerom nadol P1180294.JPGPaťa skončila pod mostom
P1180297.JPGposledné stúpačky P1180309.JPGdivočina na ceste k Vyšnému vodopádu P1180311.JPGborovinca na Zadnej poľane P1180314.JPGdavizmus nad Pieckami P1180316.JPGvyhliadka na Tatry cestou na Kláštorisko P1180321.JPGleňošenie nad Kláštoriskom
P1180324.JPGMakovica, to nie je rečnícky pult, ale zásobáreň na krmivo pre vyokú zver P1180327.JPGvýhľad z Čertovej sihote P1180329.JPGEskimo ak výberčí poplatkov

Počasie ako z čítanky, doprava ako pre kráľov, ľudoprázdna Sokolia a lúpežní rytieri na Kláštorisku. To je krátka charakteristika dnešného dňa.

Ráno volá Braňo, že od večera zázračne vyzdravel, ale ešte musí ísť poliať betón do Kavečian, stretneme sa teda o 7.30 na Lokomotíve. Na stanici sa nás stretáva tak akurát na jedno auto a Eskimo príde rýchlikom. Presúvame sa na Loky a po ceste sa naháňame s osobáčikom, ktorým sme mali pôvodne cestovať. V Spišskej čakáme na rýchlik a Eskimo chce-nechce nasadá do malej "limetky". Na Čingove nás prekvapuje "výberčí", ktorý tu mal byť až od 1. mája. Platíme teda vstupenku do raja (znie to ako známe odpustky v stredoveku) a pokračujeme na parkovisko. Ihneď vyrážame. Makovica sa rozplýva nad množstvom kvetov, skúša nás, či si pamätáme rozdiel medzi jedľou a smrekom....vydrží jej to dnes celý deň a tak sme vymysleli nový pojem - s nami do lesa chodí "MAKIPEDIA".

Krátka zastávka pod Tomašákom. Fotíme sa pri veľkom bloku ľadu, ktorý sa ešte nestihol roztopiť v koryte jedného z pritekajúcich potôčikov. Chodník je ľudoprázdny, len hore na skale je už zopár ranných vtáčat v červených bundách, tak ich aj zdola pekne vidieť. Odbočujeme do Tomášovskej Belej.  Cupitáme po chodníku, cez mostíky, ktoré, zdá sa, držia len na čestné slovo, míňame ústie Kyseľa a konečne prichádzame na úsek mostíkov nad vodou. Už sme si mysleli, že boli po povodni celkom zrušené.... V ústí Sokolej dávame desiatovú prestávku. Peťa nachádza krásne miesto na kolektívne sedenie na koreňoch stromov. Po krátkom posilnení hneď pokračujeme ďalej. Stúpame najprv mierne, potom strmšie, ale stále je to dosť nezáživné. Preliezame popadané stromy a konečne nám adrenalín zdvihne šum vody. Prvý vodopádik zdolávame po ľavej strane. To, čo tam stojí, bol určite kedysi elegantný drevený rebrík, dnes má chudák paradontózu a stupienky mu vypadávajú ako choré zuby. Poniektorí to skúšanú napriek tomu po rebríku, my sväčším pudom sebazáchovy ho obchádzame po strmom svahu a spôsobujeme eróziu - ale život je nám milší ako ochrana prírody. Ešte pár desiatok metrov strmého výstupu a už ho vidíme - najprv len vodú kĺžúcu sa strmo nadol po hldkom žľabe a za režazami sa nám už objavuje nad hlavami v plnej kráse - Závojový vodopád so sústavou rebríkov a mostíkov. Zdolávame ho postupne aobdivujeme to nádherné prírodné divadlo. Prvý mostík má mierne zlikvidované zábradlie, našťastie na strane ku skale. Na oboch chýbajú nejaké dosky, ale inak je estakáda krásne priechodná a upravená. Čakáme sa nad posledným mostíkom v okrúhlej kotlinke v úplnom srdci vodopádu, kde toto divadlo začína. Je tu príjemne chladno, i keď tročku hlučno. Kika poznamenáva, že nechce odtiaľ ésť preč - páči sa jej tu.... A najkrajšie je to, že nikde nikoho - len 3 mladé kočky za namiostali niekde na spodnom stupni vodopádu a dávajú si sprchu. Toto sa veru často v raji nestáva. Ešte pár stupačiek, jeden rebrík a sme v inom svete - slnkom prehriaty úval s popadanými stromami a pod nohami nám zurčí len malilinký, nevuinný potôčik - až sa človek čuduje, kde sa v tej troche vody vzala tá obrovská sila, ktorú sme videli pred chvíľkou. Ešte nás čaká pár rebríkov a Vyšný vodopád, ale potom už definitívne opúšťame divočinu a ocitáme sa na lesnej ceste. Krátky oddych Makovica obúva sandále a už aj cupitáme smer Malá poľana. Tu len chvíľkupoobdivujeme pohľad na Eskimov obľúbený fotogenický strom, ktorý nikdy nevie odfotiť, pretože mu tam vždy svieti protisvetlo - bodaj by nie, keď strom rastrie od chodníka smerom na juh.... Makovica sa ale snaží a fotkou z tieňa spod kríka zachytáva nielen krásne borovice, ale siluetu Havranej skaly na obzore.

Pokračujeme ďalej po asfaltke nad Piecky. Tu nastáva pravá davizmus - celá lúka je obložená oddychujúcimi turistami, ktorí sem ako mravčekovia vyliezli zo všetkých okolitých tiesňav. Pripadáme si ako na Miliči, cestou pod Vtáží hrb predbiehame autobus Maďarov. Kika už je hladná, takže na Vtáčom hrbe máme pauzu. Autobus Maďarov násopäťpredbieha, takže nás to cestou na Kláštorisko čaká druhýkrát.

Na Kláštorisku robíme najväčšiu chybu nášho života - vchádzame do chaty - no, chlapci na chate pod Rysmi, máte čo doháňať. Pivo, kofola - 2€, halušky 6,10 €. Čuduj sa svete, aj tak je tu dosť ľudí - asi nemajú na výber. Znechutení vyliezame na lúku nad Kláštoriskom a dávame si zaslúženú siestu na tráve s pohľadom na Tatry.

Už nás čaká len Čertova sihoť a návrat k autu. Eskima nechávame na stanici v Spišskej a my pokračujeme smer Košice. Jedna kofolka v modrej Krčne ma rožku kdesi po ceste a sme doma. Vďaka za krásny výlet.

Ďalšie fotky:
28042012181.jpgNa rebríkoch v doline Tomášovskej Belej 28042012182.jpgNa rebríkoch v doline Tomášovskej Belej 28042012189.jpgVodopád v Sokolej doline 28042012190.jpgVodopád v Sokolej doline 28042012191.jpg''Prvolezec'' na rebríku v Sokolej doline 28042012204.jpgMostíkom zamrežovaný výhľad
28042012205.jpgMakovica a Kika pri vodopáde 28042012217.jpgĎalší vodopád v Sokolej doline 28042012220.jpgChatky na Kláštorisku 28042012224.jpgLúka a kláštor na Kláštorisku, vzadu Tatry 28042012225.jpgVýhľad na Tatry z chodníka cez Čertovu sihoť 28042012226.jpgTomášovský výhľad zo žabej perspektívy
Obrázok používateľa EskiMO

Ďalšie foto zo Sokolej doliny

Pridal som zopár ďalších fotiek z akcie :-)