Názov: Kráľova studňa - konečne na bežkách
Dňa: 31.01.2021
Účastníci: Makovica, Šaňko

Využívame to, že obaja skoro ráno vstávame a o 7:30 vyrážame autom do Kavečian. Parkujeme hore na parkovisku, je tam ešte niekoľko voľných miest. Bežky na plece a vyrážame. Zakrátko ich ale obúvame a trápime sa na ľadosnehu udupanom stovkami ľudských nôh.

Okolo vleku vychádzame hore a tam už je chodník celkom dobrý. Plynule pokračujeme popod chatu na okruh. Užívame si ultrarýchle zjazdy a vzdycháme nad zľadovatelými stúpaniami. Teší nás, že nielen my, tých zopár bežcov, čo si v nedeľu privstalo, to vníma presne rovnako. Posledná zákruta červeného okruhu, mali by sme odbočiť doprava na lúku a ňou sa pekne dá vyjsť z okruhu na červenú. Makovica tam začiatkom týždňa urobila stopu, teraz je tam už celkom pekná autostrátda. Makovica navrhuje - poďme na Kráľovu studňu...a Šaňko, - dobre, aj tadiaľto krížom sa dá, užijeme si panenský sneh... Makovica síce s povzdychom konštatuje, že to bude do kopca, nadol a opäť do kopca a navyše cez mladinu, ale Šaňko je už nezastaviteľný. Ku cti mu ale slúži, že vyjdúc na prvý horizont sa obráti k Makovici a poznamená - hej, mala s pravdu - odbočí mierne doprava a dostaneme sa na horný koniec lúky k obrovskému snehuliakovi.

Sme na červenej. Smerujeme na Kráľovu studňu po cestične pechotou vydupanej na ľadovo. Ešteže sa dá držať na okraji chodníka. Musíme sa ale vyhnúť pekne vymodelovanej myške - alebo prasiatku? Podobá sa to, na čo my chceme. Vytrápime sa na prudkom úseku okolo plota a potom už je to celkom príjemné. Po húsenke hore-dolu a už odbočujeme po cyklotrase ku Kráľovej studni. Stopa je plná opadaných pozostatkov lipových kvetov - spolu s množstvom popadaných bukvíc jednoznačný dôkaz, že poriadne fúkalo. Lipové kvety zavádzajú diskusiu k miléniovým lipám a teda k tomu, že začiatkom júna sem treba prísť prenocovať pod rozkvituté lipy.

Na studni stoja 2 stany a pri nich kuchtia pri ohníku 4 chlapi. Z videnia sa poznáme zo Šiveckých lúk i z ďalších výletov. S vďakou odmietame ponúkaný rum aj kávu z koťoga, ako aj ohriatie (a nasmradenie sa) pri ohníku. Tak teda podebatujeme na diaľku, zjeme niečo z batoha a zbierame sa na cestu späť. Chlapom zaželáme ešte príjemné teplé chvíle pri ohni a poberáme sa na cestu späť. Cestu si križujeme s trojicou bežkárov, ktorí prichádzajú po cyklotrase zo Sokoľa. Tak sa teda navzájom dobiehame-predbiehame na trase cestou späť na Hrešnú. Našťastie sa dá po okraji vydupanej stopy pohodlne bežkovať bez veľkého rizika nekontrolovateľného zrýchlenia. Stretávame partu mladých ľudí pod vedením našich kamarátov Bobríkovcov - vybrali sa na Šivec - no majú ešte čo robiť. Krátky strmý úsek pri plote vyzúvame bežky a schádzame dolu pešo. Naši súputníci zo Sokoľa sa tvária, že to zjazdia, ale po krátkom pokuse zakončenom kotrmelcom, si to veľmi rýchlo rozmyslia a vyzúvajú tiež. V tom tvrdom zmrznutom koryte sa nedá.

Na chate je pomerne husto. Makovici sa nechce eštedávať rúško, tak obchádza, ale Šaňko ide prispieť do kasičky na údržbu tratí.  Vraciame sa tak, ako sme šli sdeťmi - k vleku, potom lúkou po vlastných chodníčkoch  nakoniec popod ohradník po lúke nad cestou. Dolu je katastrofa - plno ľudí, plno áuť, parkujú po ceste pokiaľ sa až dá a stále sa sem valia ďalšie a ďalšie autá - neviem, prečo si niekto myslá, že o 11:45 bude hore voľn miesto. Jedno auto tam dokonca stojí uprostred cesty s naštartovaným motorom a čaká, či niekto neodíde...Za to čakanie už mohol byť pešo z dediny na chate. Konečne bezpečne odchádzame a nádejný pakňrkujúci cúva na naše miesto - uprostred cesty a zasekol, zapadol a už len točí kolesami naprázdno. Našťastie nás už neobmedzil a pokojne odchádzame.

Šaňko konštatuje, že  sa mu spplnilo želanie, lebo na studni ešte na bežkách nebol... Rado sa stalo, Šaňko.