Názov: Zahmlený Szádvár
Dňa: 17.12.2019
Účastníci: Telíčko, Eva, Makovica

Dôchodcovsko-zmenovský výletík uprostred týždňa, keď má Eva voľný deň bol typický hmlou a mrežami, či betónovými doskami.

Výlet vyberá Eva, takže sa ide na hrad Szádvár do Maďarska. Zastavujeme v dedine Bódvaszilas - je to síce ďalej ako zo Szögliget, ale vraj okolo veľa barlangov (teda jaskýň), takže budeme mať zaujímavý výlet. Parkujeme pri pekne obnovenom historickom vraj obilnom sile a hneď sa vnárame do chuchvalcov hmly a do pravého motaniska maďarských turistických značiek. Ideme po modrej s červenou a potom po červenej k Macska-templom - teda Mačaciemu kostolu, čo je nevysoká skalka uprostred lesa obrastená machom. Potom sa vraciame na zelenú a po tejto (pozor na odbočky inej zelenej do doliny) sa dostávame až do sedla pod hradom. Zatiaľ sme nestretli ani živej duše, len staré stromy, skalky obrastené machom a na každom druhom kroku nejaký barlang, niektoré aj označené ako dedičstvo Unesco, len škoda, že toto dedičstvo sa skrýva za 15 cm hrubou betónovou platňou alebo hustými mrežami.V altánku pod hradom vyprázdňujeme obsah batohov a posilnení sa vydávame na cestu nahor. Makovica si tú strminu nepamätá a dumá nad tým, ako sem asi šla s bicyklom.... Na hrade je zopár turistov, takže tu už nie sme sami. Z mora hmly vykúkajú kopce, ktoré nepoznáme - jasné, veď vyhliadka je na Maďarsko. Aj tu vidieť prácu konzervátorov ruín - uvidíme, či ho postavia opäť tak, ako Fuzér....

Cesta späť je pod Makovicinou réžiou, keďže v starej mape VKU aktuálne značky vôbec nie sú. Odbočujeme k Barlangkutató-forrás, čo je čosi ako prameň jaskyniarov alebo baníkov (? to povedal google). Tam prechádzame na modrú a potom na obľúbenú Makovicinu fialovú. Po nej sa pohodlnou cestičkou nadol dostaneme k vysokej hrádzi - vyzerá ako výtok z rybníka alebo priehrady, ale voda do nej naopak vteká.Čakáme, že za hrádzou bude jazero, ale...nič. vtedy si uvedomme, že je to vlastne hrádza poldera, ktorý sa napĺňa pri prívalových dažďoch alebo prívalových výveroch z krasového územia a chráni dedinu.

K autu sa vraciame tesne pred treťou a ani nie sme takí zablatení, ako to ráno vyzeralo. Do Košíc už prichádzame potme, ale výletík to bol celkom pekný. Kto je zdatný v maďarčine, dolu medzi fotkami nájde veľa zaujímavých textov z informačných tabuľ, ktoré sú ....len v maďarčine.