Názov: Tisza-tó - člnky a bicykle
Dňa: 10.06.2015 - 14.06.2015
Účastníci: Makovica, Telíčko, Eva, Magta, Lolo, Džudi
Hostia: Mirka a Jožko, Fero a Janka

P1120320.JPGEmod-nasadáme na biky P1120325.JPGcesta mimo autodopravy P1120334.JPGtesne pred Igrici P1120343.JPGmoruše iba pre nás P1120349.JPGkompa v Tiszakeszi P1120360.JPGmalé srnčiatko
P1120366.JPGvodné zátišie P1120379.JPGMagda mení dopravný prostriedok P1120384.JPGMakovica ostáva verná svojej Mariške P1120403.JPGa už sme všetci P1120411.JPGdomy na koloch - keď sa Tisza vyleje, ostanú nad vodou P1120421.JPGsvetlo a tieň
P1120425.JPGcestou do Tiszafuredu P1120434.JPGvyrážame na loďkách P1120440.JPGmačo v sombrere P1120445.JPGcesta kanálmi pomedzi rákosie P1120449.JPGpod zelenou strechou P1120455.JPGnáučný chodník
P1120459.JPGveža ekocentra P1120467.JPGvtáčia pozorovateľňa P1120570.JPGtredí deň - kúpanie na južnom konci jazera P1120590.JPGposedenie pod prírodnou strechou P1120594.JPGv tejto krčmičke P1120611.JPGna priehradnom múre
P1120627.JPGekocentrum P1120635.JPGpohľad z veže P1120642.JPGmost z Poroszló P1120655.JPGmačo Telíčko a jeho dvorné dámy P1120690.JPGhladina kvitne P1120698.JPGDžudi a Lolo v povodňovej bráne

No, keby bolo o 5-8 stupňov menej a o 10 000 komárov menej, bolo by to úplne ideálne. Ale aj takto bolo fajn. Keďže sme všetci pracujúci (našťastie), prichádzali sme každý podľa svojich možností. Prvý najdychtivejší tím zložený zo samých žien vyráža z Košíc pred pol siedmou ráno.

Telíčka používameako boetavého šoféra, ktorý nás vykladá v Emöde a pokračuje ďalej do Tiszafuredu. My sa pod vedením Makovicinňho GPS vydávame na cestu pomedzi štrkovne k Tisze. Trasa sa jej naozaj podarila, okrem pár drobných úsekov po asfaltke s autami ideme komplet celú trasu k Tisze buď po tvrdých poľných cestách alebo dedinských asfaltkách. Cestou sa nám naskytá aj príjemné občerstvenie vo forme dozretých moruší. K Tisze prichádzame v Tiszakeszi na mieste, kde je kompa, je to ale len taká družstevná kompúňulienka, ktoru sa prevádzajú traktory, kombajny a školské deti na výlete. My pokračujeme ďalej po pravom brehu Tiszy a afňsfaltovej cyklotrase na hrádszi. Stretávame srnku aj s maličkým. Vyrušili sme ju, surovo nechala srnčiatko svojmu osudu a utekala, čo je nohy stačili. Srnčiatko sa rozbehlo k nám, tak sme rýchlo upaľovali preč, aby ho mama neopustila. S miernym blúdením prichádzame k našej kompe a v)daka bldeniu nám preáve odišla. Tak teda čakáme, kým sa vráti a Teličko nám volá, že nás čaká v Halászcsárde a nevie sa už dočkať obeda. Nakonie sa dočkal, a dočkali sme sa aj Lofajovcov, ktorí dorazili trošku neskôr. Po doplnené energie a tekutín pokračujeme asi 15 km po hrádzi až do Tiszafuredu.

Horgázkemping je krásny, len nečakajte, že nájdete splnenie toho, čo sa vám sľubuje - apartmán je obyčajný zrub s poschodovými posteľami a kuchynka je linka bez vybavenia a bez sporáku, kanvice alebo niečoho podobného - hlavne, že sme si priplatili. Stíhame ešte aj relax na termálnom kúpalisku. Stretávame sa s našimi priateľmi z Maďarska a dohadujeme zajtrajšiu túru - vyrážame už o 7.30 a čaká nás cesta loďou do poroszló. Je to nádherné, len škoda, že sa Lajos tak ponáhľa a nemôžeme si to celkom dobre užiť. Makáme a makáme a furt sme oroti nim pomalí ako slimáci. Navštevujeme 2 vyhliadkové veže a v Porosló máme hodinovú pauzu na oddych, kúpanie a výdatný obed. Cesta naspäť je už bez zastávok a v tej horúčave úmorná. Keď vraciame lode, je v altánku pri pokladni na teplomeri 38 stupňov. Takže plynule pokračujeme skokom do vody a plávaním pomedzi lekná.

Piatok je v znamení bicykla - okružnú jazdu okolo jazera spestrujeme kúpaním, kávičkovaním, obedom, opäť kúpaním a na záver návštevou Ekocentra s akváriom. Keby bolo o 5 stupňov menej, bola by to nádhera, teraz je to nádhera kombinovaná s trápením a pripekaním...ale niektorí z nás sa aj počas prestávky na oddych dokážu vycapiť na slnko a chytať bronz.... nech žije úpal! Večer prichádzajú Tillovci a Mirka s Jožkom. Absolvujeme prechádzku mestom s Makovica inštruktážku jazdu na kajaku o tom, kadiaľ zajtra ísť, aby sme videli čo najviac vtáctva.

Sobota je ešte teplejšia, tak poniektorí vydržia na lodi len 2 hodiny a vracajú sa do tieňa. M?y istatní absolvujeme plavbu pomedzi kanály a cez hlavný tok Tiszy. Za druhou povodňovou bránou sa obraciame na cestu späť. Je tak horúco, že na bicykle, ktoré boli v pláne na popoludnie, nemáme ani pomyslenie, Tak len plávame pomedzi lekná a čučíme v tieni. Po piatej, ke)D sa konečne slnko trochu skláňa, si požičiavame štýlová vodný bicyxkel Kello Kitty a dobre sa vybláznime v čistej vode ďaleko od brehu.

V sobotu večer sme pozvaní na premietanie diákov a cyklojazde od prameňa Dunaja až do Maďarska. Zabudli nám však povedať, že súčasťou premietania bude aj odber krvi....30 komárích kúsancov  na prstoch na jednej nohe je Makovicin rekord. Antihistaminikum na noc to istí, ale nie veľmi, jedu bolo priveľa.

Je nedeľa 6,30 a na teplomeri je 25 stupňov, jasný dôkaz, že bike sa nekoná a ani kanoe nie je dobrý nápad. Balíme, platíme a púšťame sa k vode. Najvzrušujúcejčou udalosťou dňa je hľadanie dorej reštaurácie s rybími jedlami. Našli sme, zjadli sme, zaplatili sme Záverečný dojem - každá ryba na tenieri vyzerá inak, ale pripravené sú všetky rovnako, teda aj chutia pomerne rovnako - obalené v pikantnom cestíčku a upečené vo fritéze.....

Domov odchádzame podvečer a zaháľajúce bicykle sa lenivo vezú na nosiči. Sme už redsa len skôr narodení a naše srdiečka si zaslúžia, aby sme ich trošku šetrili. Je tu krásne, stálo by za to sa sem vrátiť a mať viac času a príhodnejšej teploty na túlanie sa na loďkách po zákutiach jazera. Najlepšie je požičať si loˇ)d na 2 dni a môcť sa plaviť aj eskôr večer, temer na zotmení, kedy vidieť najviac vtákov.