Názov: Na prechádzke z Myšle do Myšle
Dňa: 30.10.2021
Účastníci: Makovica, Jerguš, Milanko, Evka, Veronika

P1166140.JPGMyšľanská vyhliadka P1166215.JPGPalisády na Várhegy

Rodinno-krtkovský výletík sme prispôsobili tomu, že sa nechceme naháňať, len sa prechádzať a obdivovať jesenú prírodu.

Vláčikom sme sa zviezli do Vyšnej Myšle. Hneď pri schodisku vedúcom z násypu trate na cestu pod ňou nás jesenná príroda pozdravila svojimi plodmi. Pod nohami sa v pestrofarebnom lístí povaľujú desiatky krásne čistých vysušených vlašských orechov. Okamžite menia svoje pôsobisko a sťahujú sa do našich vrecák. Milanko samozrejme hneď degustuje a vraj sú výborné. Pohodlnou prechádzkou sa presúvame po miestnej asfaltke k detskému ihrisku a tam nás tabuľka "Vyhliadka" posiela na širokú poľnú cestu. Je to čudné, ale cestou k vyhliadke klesáme.... okolo cesty rastú trnky, niektoré už majú poriadne zošúverené plody. Evka ich ochutnáva a ponúka aj Veronike a Jergušovi - ako poslušné deti chutnajú a potom spľúvajú a popisujú pocity stŕpnutého jazyka.. :-)

Ani sa nenazdáme a sme tu. Vyhliadková plošinka je veľmni pekná - elegantná, len si tak levituje vysoko nad dolinou Oľšavy. Milanko a Veronika ostávajú hore, verní výhľadu, my ostatní ideme po schodoch a potom po rebríkoch až dolu k rieke. Veľmi pekne urobené, zaslúči si projektant jednotku s hviezdičkou - za citlivú umiestnenie do prírody a aj adrenalínové cestičky pre malých i tých väčších. Už len dúfať, že  ľudia budú rebríky disciplinovane využívať a nerozšliapú celé okolie.

Pokračujeme ďalej s cyklotrasou. Tesne pred brodom stretávame 2 cyklistiky, práve vešajú na rám mokré ponožky - vraj skúšali sme prebrodiť, ale nevydalo - a pritom tu existuje krásna a nenáročná obchádzka, navyše aj s návštevou ďalšieho pekného miesta - Koscelka. Makovica sa tu vyzná, tak nás bezpečne vedie ďalej, ale väčšina ľudí sa pri brode obráti na cestu späť, čo je smutné.

My bezpečne prichádzame k jazierku pod Koscelkom. Keby nám ho Makovica neukázala, ani si ho nevšimneme, úplne ho prikryla  vrstva suchého vŕbového lístia. Je to vraj teplý prameň, tak teda skúšame teplotu vody a fakt, je teplejšia ako by sme čakali. Kedysi tu ženy z Myšle chodili v zime právať a močiť ľan.

Pri Koscelku si dáme desiatovo-obedovú prestávku, poštudujeme informačnú tabuľu a potom už len záverečná fotka a odchod z lesa späť na slnkom zaliate lúky. Cez mostík, ktorý už skutočne potrebuje opravu, sa dostávame ku kaplnke sv. Jána Nepomuckého a ďalej pokračujeme do archeoparku Várhegy. V infocentre nafasujeme popis lokality a mapku prehliadky. Obzrieme si všetky objekty, najväčší záujem vyvoláva obetná jama, ktorá je  zobrazená ozaj veľmi verne...brrrr, zas sa vybúrili naši predkovia na ženách.

Vraciame mapku do infocentra a vylezieme hore ku kostolu. Vyhliadka je pekná, i keď by sme uvítali menší opar. Okolo kaštieľa-kláštora a dnes predovšetkým temer ruiny sa dostávame k odbočke na poľnú cestu vedúcu k Myšľanskej skalke. Cesta po pooranom poli je dosť nepríjemná, i keď je už čiastočne utlačená prechádzajúcimi autami. Aj preto sa Milanko, Veronika a Evka rozhodujú, že idú radšej rovno na stanicu a pod Skalku ide už len Makovica s Jergušom. Je tu niekoľko pekných pohľadov na skaly, len škoda, že sme boli leniví ísť hore na skalku cez pole.

Okolo záhradiek sa presúvame na stanicu likvidujeme zvyšok proviantu z batohov a o chvíľu je tu vláčik. Pohodlne sa odvezieme do Košíc a trávime bohaté zážitky dnešného dňa. Spolu 8,5 km len 20 minút vlakom od Košíc a toľko zaujímavých miest!

Všetky fotky sú tu: https://www.zonerama.com/Makovica/507559

Maka s trasou na stiahnutie tu: https://sk.mapy.cz/s/cejosoguce