Názov: Na Kojšovku netradične so Samom
Dňa: 20.11.2021
Účastníci: Makovica, Janka
Hostia: Samo, Adam, Pali,

Makovici sa nechce už zasa liezť na Kojšovku, ale pozvaniu od Sama na vychádzku po neznačených chodníčkoch nemôže odolať. Viac než pohodový odchod o 9:00 autom z KVP dáva časový rámec aj na upečenie malého dezertu.

Na parkovisku nás s Jankou Samo naloží do auta a vyrážame. S ostatnými chlapcami sa stretávame až v Idke na parkovisku. Našťastie hmla je v tejto výške už celkom rozplynutá a slniečko nás obšťastňuje svojimi hrejivými lúčmi. Vydávame sa po lesnej zvážnici k bývalej lesnej škôlke. Len kúsok za ňou je ďalšia lúka s veľkým senníkom. Tu na okraji lesa je prvá keška, ktorú chlapci odlovujú. My baby zatiaľ preskúmame senník a Makovica vylezie aj na posed. Je to trochu nechutné, tá predstava, že poľovníci si tu láskyplne celý rok prikrmujú senom a kukuricou zverinu, aby ju potom mali rovno ako na strelnici pekne pod okienkom posedu.

Radšej zaženieme túto predstavu a pokračujeme ďalej. Vychádzame na Golgotu, kde sa pripájame k modrej a červenej značke. Dlho na nej ale neostaneme a odbočujeme doľava k hornej stanici vleku - ako povedal Adam - polezieme na "detskú" Kojšovku. Poobdivujeme výhľad od hornej stanice vleku, chlapci si skontrolujú svoju kešku, ktorú tu spravujú a pokračujeme ďalej. Vezmeme to skratkou popod krátky vlek priamo k chate Erika. Tu vzniká aj pár netypických pohľadov na Tatry s komínmi chaty a popredí. Schádzajúc dolu v hnusnej vlhkej zime tejto strany hrebeňa dumáme, prečo chatu postavili na takom nehostinnom mieste, keď je tu toľko iných slnečných strání. Chlapci sa rozhodli posilniť, tak si cez okienko kupujú polievku a zima-nezima, sadajú si na lavice vonku. Posilnení dumáme, čo ďalej, či ideme priamo na Biely kameň, ako bolo v pláne alebo najprv na vrchol Kojšovky. Neísť hore v takomto počasí by bolo hriechom. Cestou nahor Makovica všetkým ukáže ešte peknú vyhliadku na žltej, odkiaľ sa dá netradične vidieť Erika aj Tatry zároveň a vo veternom počasi posedieť v relatívnom závetrí pod stromami. Ťahá nás to hore, pripravení sme na pravý kojšovský vietor...ale ten sa nekoná. Na vrchole je temer bezvetrie! Nechápeme, ale teší nás to. Okukávame Šivec, Folkmarskú, Tisícku, identifikujeme si Kráľovku, Kloptaň, Biely kameň a ďalšie kopce na západ od Kojšovky.

Aj keď sa nám nechce, treba ísť ďalej, lebo čas neúprosne letí. Okolo Eriky teraz už len prechádzame, aj Samo si to s tou kávou rozmyslel a zásobu piva majú chlapci v batohoch dostatočnú a hneď pri pomníku ju na lavičkách pred maringotkou mierne zlikvidujú. Cestou na Spálenicu ešte vybehneme na vyhliadku Apáthi, odkiaľ dnes mimoriadne pekne vidieť Spišský hrad. Ešte si to poriadne vychutnáme, lebo o chvíľu už vyhliadky skončia. Na Spálenici odbočujeme na zelenú a už len šuchoceme po lesnom chodníku plnom popadaného lístia. Občas orientačným behom pomedzi blatko z pretekajúceho pramienka, ale v pohode schádzame sdolu až k dolnej stanici lanovky. Povzdychnutie nad tým, ako vyzerá niekdajšie prekvitajúce rekreačné stredisko a už aj sme pri aute. Začína sa stmievať a pri krátkom posedení na verande unimobunky na parkovisku pozorujeme doružova sfarbené lietadlá križujúce oblohu nad nami a prvé hviezdičky.

Po asfaltke z Eriky letia bikeri, niektorí brzdia pri autách, ale zopár ich pokračuje ďalej. Tesne pod Zlatou Idkou vchádzame opäť do hmly, teda vydržala tu celý deň. Ako blikajúce prízraky sa tesne pred autom postupne vynárajú cyklisti, ktorí leteli z Kojšovky. Ako bonus už medzi klátovskými domam predbiehame jedného miestneho cyklistu v kaki outfite totálne bez svetiel - pokus o samovraždu v priamom prenose.

Vďaka chlapci za krásny deň.