Názov: Na bežkách na Loreley
Dňa: 13.02.2021
Účastníci: Makovica, Šaňko

Šaňko sa rozhodol intenzívne bežkovať. Celá Krtko-old-boys komunita mu darovala svoje 30-40 ročné stariny, a tak to s nimi aj dopadlo. Najprv rozkvitli v mokrom snehu staré Makovicine Artisy, potom dvarát lepené Telíčkové Matuzalemy, až nakoniec Makovica opäť zalovila vo vodách "odrastených" kamarátov a Šaňko dostal do daru krásne tenké tmavomodré plastové rýchliky aj s topánkami. Môžeme teda vyraziť. Rozhodujeme sa pre štart o 8-mej, aby sme predbehli prípadné davy z autobusu.

Na Jahodnej je parkovisko prázdne. Je ešte ráno, zjazdové lyžovanie im zrušili, tak krásne upravený svah zjazďujú len nejakí skialpinisti, ktorí si privstali. My hneď vyrážame na židovku. Šaňko chce pôvodne ísť niekam do divočiny, ale v tejto dávke snehu by to asi bolo dosť veľké trápenie, tak ho Makovica presvedčila, že kúsok po upravenej trati a potom do divočiny. Na Židovke je krásny menčester a po okrajoch stopy na klasiku. Nikde skoro nikto, takže celá cesta je len naša. Užívame si do a Šaňko uznanlivo konštatuje, že toto bol veru dobrý nápad. Na Pogaň-tábore sa stáčame výrazne doľava a pomerne prudko stúpame. Sme pod Pišivenkami, stáčame sa doprava a pomaly prichádzame pod Lajošku. Pod chatou stopa končí, pripájame sa k ceste vyjazdenej od áut, je tvrdá a šmykľavá, ale už sme pri kaplnke. Pod chatou je zopár ľudí, vychádzame strmým kopcom hore a dumáme, kam sa posadíme. Makovici padne pohľad na Jankin posed za maringotkami Na verandičke je lavička a kreslo, tak vylezieme po rebríku a sadáme si do závetria.

Po výdatnom posilnení pokračujeme ďalej. Tu začína skutočná divočina. Vyjazdená stopa, mierne podupaná pechotou, ale dá sa, snehu je dosť. Ako sa stúpanie zväčšuje, Šaňko sa šmýka čím ďalej, tým viac, nakoniec zhodí batoh, vyberie vosk a maže. Konečne priznal, že bežky treba aj voskovať. To ale Makovici nemal urobiť - vosk mu dal krííídla ako Redbull a je nezastaviteľný, takže Makovica už len ťapká za ním a dychčí ako lokomotíva. Pri odbočke k Loreley dumáme, či ideme krížom lesom alebo pokračujeme po červenej. Jasné, že sa ide lesom. Sú tu brutálne záveje a náveje snehu, na niektorých miestaj je značka na stromoch len vo výške kolien. Pod Loreley sú také záveje a náveje snehu, že by sa skala dala rozno zlyžovať, len kto by to ubrzdil. Prederieme sa cez záveje a pokračujeme ďalej smerom k Idčianskemu sedlu. Makovica sa zadíva hore na kopec a spýta sa - "treba nám ísť až dolu do sedla? Nad nami je Tisícka a z nej ide cesta rovno dolu na červenú". Vzápätí to oľutovala, ale už bolo neskoro. Šaňko sa toho chytil ako Dunčo pohodenej papuče a už nepustil. Tak teda šliapeme po prelamujúcej sa škrupine snehu, zapadáme do závejov, obchádzame stromy tie stojace i tie spadnuté, ale nakoniec sme konečne pod vysielačom. S úľavou sa Makovica spúšťa po ceste nadol. Šaňko kričí, že veď tu sa dá ísť doľava skratkou, ale na to ona len zakričí, že cez to rúbanisko veru nejde. Tak sa teda temer v rovnakom čase stretávame dolu na červenej tesne pri bufete u Zmrzlíka. Trafil ho strom, už to má chudák asi spočítané.

Začína bežkársky raj - hlboká, vyjazdená stopa, okolo nás snehom obsypané stromy a cesta nadol bezpečne a rýchlo ubieha. Ani sa nenazdáme a sme na Lajoške. K chate už nejdeme, zjazďujeme to bočnou cestou, Šaňko sa napojí na vyjazdenú autocestu. Oproti ide dosť ľudí a je to strašne tvrdé. Prebehli sme odbočku na upravené trate a letíme po tom tvrdolíne nadol smerom k Pišivenkám. Makovica kričí dopredu, či nejdeme na mäkší povrch na trate. Odbočujeme teda doľava k cyklosmerovníku. Tu sa pripájame k upravenej trati a hneď po pár metroch ju aj opúšťame. Sledujeme po málo využívanej cyklotrase lyžiarsku stopu jediného bežkáka, ktorý nám to tu prešiel, režeme hlboké záveje a v krásnych hupíkoch si to nesmierne užívame. Pri rampe odbočujeme doľava a okľukou sa dostávame späť na židovku.

Nejako sa dotrápime až na  Jahodnú. Sme späť, dali sme krásnych 22 km a dokonale sme si to užili. Bol to prekrásny okruh plný pohody, aj výkonu a aj adrenalínu.