Názov: Cez Silicu a Zádiel
Dňa: 23.05.2009
Účastníci: Makovica, Janko, Danka, Kamil, Peťa,
Hostia: Peťo - teda podľa registrácie Peco

P1010387.JPGvykladáme v Jablonove P1010390.JPGprvá úprava vozítok P1010391.JPGčakáme pred obchodom v Jablonici P1010393.JPGšťastná Peťa - už má sladkosti P1010394.JPGa toto sú dary prírody P1010396.JPGJanko nenechá nič medveďom
P1010400.JPGSokolia skala P1010411.JPGsilueta kostola v Silici na obzore P1010413.JPGrybník Farárova jama pod Silicou P1010415.JPGkrásne značenie - SPP vďaka P1010416.JPGno, už tam budeme, akosi sa ochladzuje P1010419.JPGstopy našich šmykov pri zábradlí
P1010423.JPGcesta nadol k ľadnici P1010424.JPGKamil v akcii P1010429.JPGobložený Janko P1010433.JPGkonečne aj Makovica na fotke P1010439.JPGpiknik na lúke P1010441.JPGPeco a jeho krabičkový poriadok v batohu
P1010448.JPGoneskorenec - hlaváčik jarný P1010452.JPGa plody jeho rýchlejších bratov P1010455.JPGčo je za tým obzorom? P1010463.JPGno predsa kravičky-ekokosačky P1010465.JPGno, tie kamene, to nie je bohviečo P1010467.JPGale ten výhľad - ako v anglickom parku
P1010471.JPGDanka P1010478.JPGnajprv výjazd.... P1010483.JPG....a potom výstup na Dievčenskú skalu P1010484.JPGa sme tu P1010485.JPGaha, tam vzadu sú Tatry P1010486.JPGRožňavská dolina
P1010490.JPGa čmeliak - to nie je samec včely P1010495.JPGparádny zjazd P1010497.JPGMakovicina druhá fotka pri smerovníku P1010503.JPGpri prameni na žltej P1010517.JPGrozlúčka v Lipovníku P1010521.JPGstúpanie nad Bôrkou
P1010523.JPGkaplnka v sedle P1010527.JPGTurniansky hrad od rybníka P1010533.JPGa aj Zádiel od rybníka P1010538.JPGa kaštieľ pri rybníku - teda to, čo z neho zatiaľ ostalo P1010539.JPGkostol v Budulove P1010542.JPGsiesta v Moldave

Dnes to bolo úžasné, ale odkaz pre čitateľov - radšej to za nami neopakujte - len pre silné nátury.

Keďže maturant Kopro ostal sedieť nad knihami, bolo nás presne 6. Na stanici sme zistili, že nie sme sami a že tí druhí - bolo ich výrazne viac ako nás, si buržujsky objednali celý vagón - vďaka im, neboli by sme sa asi inak vpratali do vlaku. V Jablonove sme tedy vystúpili asi dvadsiati bikeri. Hneď sme naskočili na svoje tátoše a užili sme si úžasný zjazd do Jablonova a cez Jablonov až ku kompresorovej stanici plynovodu. Vedeli sme, že to, čo sme zjazdili nadol, budeme musieť vyšliapať aj nahor, ale nevadilo nám to. Každou minútou sa otepľovalo, takže sme vedeli, že nás čaká príjemný deň. Ešte pohodlne sa dostávame do Silickej Jablonice, Peťa konečne kupuje vysnívanú horalku a pokračujeme ďalej Za dedinou začína stúpanie - nie brutálne, ale zato dlhé a nekonečné. Našťastie máme veľmi príjemné prestávky - jahody okolo cesty lákajú krvavou červeňou. Peco to tu už pozná, tak nám ukazuje odbočku k Sokolej skale. Odkladáme biky do kriakov a absolvujeme krátky presun po vlastných, aby sme si pozreli výhľad na skalu a jaskynný otvor.

Ešte 2-3 zákruty a na obzore sa objavuje kostol dediny Silica. Je to ozajstný koniec sveta, ale značenie tu majú ozaj suprové. Krásne, vynovené a bohaté. Odbočujeme k Silickej ľadnici - krkolomným zjazdom schádzame na krásnu lúku a potom už len malým chodníčkom k zábradliu. Niektorí zastavujú šmykom. Po schodoch zbehneme z otvoreným ústam ľadnice. Snehu a ľadu je dolu ešte dosť a aj poriadny chlad sála z útrob zeme. Dlho tu nevydržíme a vraciame sa na lúku. Predpoludňajšia siesta na slniečku s hašlerkami, horalkami, ale aj normálnym jedlom....Makovica nachádza oneskorenca - v tieni stromov kvitne hlaváčik jarný a o pár metrov ďalej sú už na ďalšícxh rastlinkách zaujímave plody tohto kvietka - malé buzogániky.

Naspäť sa vraciame lepšou cestou - skratkou k parkovisku a ďalej po asfaltke do Silice. Tu odbočujeme na modrú značku. Stúpame nádhernými vykosenými lúkami a onedlho stretávame aj prírodné kosačky - kravičky s malými teliatkami a stáda oviec. Bicyklujeme nádhernou planinou, ale nepáčia sa nám tie krátke kamenné vsuvky vždy, keď nasleduje kopček. Systémom dolinka po pažiťi a kopček po skalách sa dostávame až na zelenú značku. Tu je už chodník lepší, i keď občasné kamene na chodníku nám dávajú zabrať. Prichádzame na severný koniec planiny - tu lúky už nie sú vykosené, tráva je povyše kolien a nie je to také pekné ako na juhu. Fascinujú nás ale nádherné mohutné duby - je to tu miestami ako v anglickom parku. Odbočujeme k Dievčenskej skale,. Makovica chce nechať biky niekde za kríkom, ale je brutálne zrušená - vraj čo si, taký zjasz do necháš ujsť? Tak teda vzorne tlačíme, nesieme a o chvíľu sme tam. No, neskorý obed s výhľadom na Kráľovu hoľu, Vysoké Tatry, Volovec, Rožňavu a všetky tie maličké dedinky pod nami je fascinujúci. Aj čmeliačik si ho užíva -Peťa šokuje výrokom, že kde sa tu vzal, keď do úľa je tak ďaleko - ona si doteraz myslela, že čmeliak je samec od včely.....

Zjazd je ozaj parádny. Pokračujeme po zelenej až po žltú odbočku do Krásnohorskej Dlhej lúky - tu padne rozhodnutie zmaniť naše plány a prebicyklovať a poza Sorošku až do Zádielu. No, ten zjazd bol ozaj o život. Ale uprostred kopca bol prameň so sviežou vodičkou. A v dedine kofola - ale od dobrej kofoly mala ozaj ďaleko. Tu sa Kamil a Danka rozhodujú, že radšej skončia v Lipovníku, veď ich vlak nič nestojí. Tak sa s nimi lúčime pri stanici a vyrážame peknou úzkou cestou ako na húsenkovej dráhe cez Drnavu a Kováčovú. Za Lúčkou terén trošku pritvrdzuje a za Bôrkou je to už brutál - uzučká cesta vedie priamo nahor bez zákruty, takže si cyklista múže naplno všetkými zmyslami vychutnať to, čo ho čaká a neminie. V Bôrčianskom sedle stojí maličká kaplnka a okolo nej nádherné lipy - skrátka slovenská klasika.

Vchádzame do lesa a letíme nadol v chlade vanúcom od potoka. Preskakujeme nepríjemné žľaby na odtok vody - sú široké a hrboľaté. O pár minút už zaberáme jednu lavicu pri Zádielskej chate. Janka Frániková nás presviedča na klobásu, vraj je ozaj dobrá - mňam, ozaj bola dobrá. Kofola tiež chutí lepšie, dnes nás pozval Peco. Posedíme, ale nie dlho začína nám byť chladno. Obliekame teplejší šat a pomaličky, aby sme neohrozili ani nevyľajňkali cyklistov zjazďujeme Zádiel. Za parkoviskom si to poriadne rozfofrujeme a keďže do odchodu vlaku je ešte dosť času, pokračujeme do Turne. Pri malom rybníčku zvečňujeme  pár netradičných fotopohľadov a pokračujeme do dediny. Stále je ešte dosť času, tak pokračujeme cez Žarnov, Peder a Budulov do Moldavy. Peťa chce ísť ešte ďalej do Mokraniec, ale ostatní ju už uzemňujú, vraj stačilo. Kupujeme lístky a užívame si polhodinovú siestu na slniečku. Vystupujeme na predmestí, lebo je to lacnejšie. Tesne pred ôsmou vystupujeme z vlaku a šviháme stmievajúcimi sa ulicami každý svojou cestou.

Trasa a parametre sú tu: