Názov: Prielom Muráňa
Dňa: 07.08.2016
Účastníci: Makovica + Tron

P1370010.JPGokrajom planiny Koniarska P1370012.JPGna moste do liciniec P1370014.JPGstarý kamenný most P1370025.JPGkonečne v teréne P1370027.JPGmaľba blatom P1370029.JPGna mostíku
P1370032.JPGzelená voda v zelenom tuneli P1370038.JPGlávka k Meliatskemu profilu - nešli sme tam, bolo fuj blato P1370039.JPGale aspoň na mostík sme vyliezli P1370048.JPGzrúcanina fabriky poháňanej vodou P1370058.JPGbujná vegetácia P1370064.JPGskalky
P1370070.JPGa uzučký chodník P1370072.JPG P1370080.JPGschodíky na skalu nad jaskyňou P1370083.JPGHutnianska jaskyňa P1370097.JPGmostík k jaskyni Pesško (to sme sa dozvedeli až neskôr) P1370098.JPGzrúcanina kostola v Bretke
P1370100.JPGľudoprázdne kúpalisko P1370103.JPGKassai út P1370106.JPGmaďarské pohostinstvo P1370109.JPGAggtelek P1370117.JPGpohľad na slovenské hory P1370123.JPGstarý kostol v Plešivci

Prielom Muráňa - aj taký existuje? Veru hej a je vyznačený aj na mape. Makovica využila pozvánku chlapcov od Trona. Zraz o 5.05 na stanici, odchod vlaku o 5.23. Otváram oči, práve svitá. Mrk na hodiny na stene - 4.55 - uf, zraz na stanici o 10 minút - ono nastaviť budík je pekné, ale nestlačiť tlačidlo hotovo je fatálne. Máme však v tom prax a o 5.05 stojím aj s bikom vo výťahu. Rýchly presun - prečo sa mi všetky autá pletú pod kolesá - a o 5.13 kupujem lístok, o 5.15 bagetu a 5.18 nasadám do vlaku.... Zistenie prvé - doma ostal mobil, uvidíme, čo čšte...ako sa neskôr ukázalo, už ničviac, celkom dobrá štatistika.

Svieže ráno a modrá obloha veštia krásny deň. Cez Gemerskú Hôrku ideme smerom na Licince a vychádzame na okraj najmenšej spomedzi planín - Koniarskej planiny. Pri vstupe do Liciniec sa stretávame s riečkou Muráň. Popod starý kamenný most tečie skutočne obrovská masa vody a stopy po okraji koryta svedčia, že minulý týždeň sa tu ozaj dialo veľké divadlo, keď sa tu valila voda, ktorá predtým vytopila Revúcu. Stopy veľkej vody budeme vímať po celej trase. Kúsok za Licincami konečne schádzame z asfaltky a krásnymi lúkami sa dostávame do Meliaty a tu už vchádzame do Prielomu. Jazdíme, pekladáme, prenášame cez skalky a kmene stromov, obdivujeme machom pokryté bralá a temnú zeleň, ktorá nas obklopuje ako v tuneli. Nakoniec prichádzame k Hutnianskej jaskyni. Z vchodu sa šíri strašný zdochliniarsky smrad, tak radšej dnu ani nejdeme. Ešte vynáška po šmykľavých schodíkoch na skalku a už aj vychádzame z prielomu opäť na krásnu slnkom zaliatu lúku. Cez hospodársky dvor sa dostávame do dedinky Bretka. Popod zrúcaninu niekdajšieho kostola odbočujeme doľava na kúpalisko. Areál pekný, ale keďže je len tesne po 9-tej, sme tu jediní navštevníci. Využijeme len služby bufetu a po príjemnom posedení pokračujeme ďalej.

Cez Gemerskú Panicu sa dostávame do Starne, kde odbočujeme na tzv. Kassai út - teda Košickú cestu, ktorá kedysi znamenala skratku a obchádzku kopcov na ceste do Košíc. Dnes je to značne časom poznačená asfaltka lesom, ktorá nás v niekoľkých hupákoch privedie priamo do Aggteleku.

Aggtelek znamená bufetové stánky, kvalitnú stravu, posedenie a stráženie času, aby sme stihli vlak z Plešivca. Ešte krátka obhliadka skalného brala s vchodom do jaskyne a  vydávame sa na cestu na Slovensko. Najprv šliapeme poriadne nahor, aby sme si potom užili zvysoka pohľad na slovenské hory (vrátane Kráľovky) a vychutnali zjazd do Plešivca ku vlaku.

Zasa kúsok neznámeho Slovenska spoznaný.