Názov: Okolo Stariny
Dňa: 28.07.2012
Účastníci: Makovica, Danka, Szabi, Maja, Viktor

P1210053.JPGŠvejkova socha v Humenom P1210056.JPGoprava defektu vo vlaku P1210059.JPGkonečne Stakčín P1210062.JPGstakčínska cerkov P1210071.JPGvšetko spolu - my, staré stromy aj kostol v Jalovej P1210073.JPGBeskydský panteón
P1210078.JPGcesta okolo Stariny - nádrž skrytá za stromami P1210080.JPGkončečne - prvý pohľad na vodu P1210081.JPGdesiata v tieni P1210086.JPGstudňa Oresta Dubaya v bývalej obci Veľká Poľana P1210101.JPGrotunda na vojenskom cintoríne P1210107.JPGbývalá obec Ruské
P1210109.JPGkrytá studňa v bývalom Ruskom P1210112.JPGViktor si obzerá ľudoprázdny kraj P1210118.JPGkonečne dlhý zjazd nad Runinou P1210129.JPGdrevený kostolík v Topoli P1210132.JPGa fajná kofolka v miestnej krčmičke P1210143.JPGkonečne na poslednom kopci nad Príslopom - odteraz už len dolu kopcom
P1210144.JPGpresne takto cez Daru P1210160.JPGDara-miesto odkryvu flyšových vrstiev ílovcov a pieskovcov P1210170.JPGpriehradný múr.... P1210171.JPG.....z krásneho vyhliadkového prístrešku.... P1210177.JPG... takáto P1210180.JPGprístrešok od cesty
P1210185.JPGposedeníčko pred Tescom v Snine P1210190.JPGa posedeníčko v novej súprave do Sniny

Na stanicu prichádza presne načas aj Kopro -ale chudák bez bicykla, ktorý proti jeho vôli zmenil bezodplatne majiteľa.  Na tvári ale už má úsmev, keďže si ranným rýchliokom ide do Žiliny po nového miláčika. My ostatní vzorne čakáme na zmeškaný rýchlik z Bratislavy. Odchádzame s meškaním 25 minút. ale to vraj dobehneme. Na miesto pre 6 bikov sme ich natrepali celkom 9, ale nikomu to zjavne nevadí.

Pri prestupe v Humennom už sprievodcovia nie sú takí milí, ale äspúešne ich ignorujeme a nakladáme si po svojom. Zisťujeme, že Maja má na zadnom kolese defekt, takže za tú hodinku do Szabi stíéha aj opraviť. O 9.20 pri vystúpení z vlaku v Stakčíne teda už nič nestojí v ceste tomu, aby sme plnou rýchlosťou vyrazili. Na námestíčku zisťujeme, že pôjdeme po zelenej cykloznačke. Predtým ešte vybehneme do dedinky Jalová pozrieť dňrevený kostolík. Okrem jedného ujčoka oibracajúceho seno dedina vyzerá ako po vymretí. Viktor sa pokúša nazrieť do kostola cez okienka, ale za oknom vidí len ďalšie okno. Tak aspoň poobdivujeme mohutné stromy a odchádzame späť na cestu k Starine. Zbehneme až na odbočku a až vtedy si všimnene Beskydský panteón - miesto, kde pre každého významného rodáka z tohto kraja bol postavený jeden kameň s jeho menom.

Pokračujeme ďalej po ceste strmo smerom nahor, musíme sa vyšplhať nad priehradný múr. Strážca nádrže nám dáva povolenie na prejazd, ak sľúbime, že nebudeme ohrozovať pitnú vodu. Tak teda pokračujeme po pomerne peknej asfaltke s minimálnou premávkou. Až na hornom konci sa nám konečne otvýra výhľad na celú vodnú hladinu aj na hrádzu. V tieti desiatujeme a pokračujeme ďalej. Naokolo lesíky, lky, žblnkotajúca Cirocha, chýba tu len jediné - ľúdské obydlia a ich obyvatelia - tí museli odúsť, aby ich život neohrozil čistotu a kvalitu pitnej vody v nádrži  pod nimi. Len sem-tam ostal nejaký dom alebo cintorín. Na mieste bývalej obce Ruské je pekný prístrešok a veľká, v krytom dmočeku schovaná studňa. Po ďalšej pauze púokračujeme ďalej .- samozrejme opäť hore kopcom. Klesanie začína až nad obcou Smrekovica. Odtiaľ to je potom už len dolu a dolu až do Topole. Po obhliadke kostolíka, dovnútra kotrého na Viktorovu radosť vidieť aj cez okno, zbehneme k ihrisku na malý futbal (práve tu prebieha turnaj). Sadáme si pred krčmičkou s názvom "Zakusočna = Pohostinstvo" do tieňa (vnútri sa nedá, miestna opitospevácka skupina s výdatnou pomocou harmoniky predvádza "zplnahrdla" svoje spevácke umenie) a dávame si fajnú ľadovú a málobublinkovú kofolu.

Zjazd pokračuje, ale nie dlho. Do Príslopu lezieme mierne hore kopcom, za Príslopom už poriadne strmo. Jedno esíčko klesania a ďalšia fáza výstupu pokračuje. Všetci predbiehajú nás, ale aj my predbiehame jeden presúvajúci sa bagronakladač z roku 1-2-3. Občas mu nejdú brzdy, občas zdochne motor, ale ide. Konečne prichádzame na Dasru - miesto, kde krásne vychádza na povrch typický flyšový príkrov. Pri stavbe cesty sa nádherne odkryli striedajúce sa vrstvy  pieskovcov a ílovcov. Odtiaľto už len a len klesáme. Opäť predbiehame bagronakladač. Makovica silou-mocou chce odfotiť priehradu, tak ideme pomaličky a hľadáme vhodné miesto, odkiaľ ju zazrieme. Zastavujeme sa pri informačných tabuliach a vtom sa niekto obzrie na svah nad nami - a tam visí ako na vlásku zavesený krásny vyhliadkový domček. Páni, to vám bol výhľad - až na samý koniec nádrže, kde sme ráno desiatovali.

Zbiehame do Stakčína, vraj doplniť zásoby - Szabiovci už vyjedli seba, aj Makovicu a stále sú hladní - kobylky akési,. Tescom, čo sme u vlaku videli ráno bolo ale v Snine. Tak teda tých 6 ďalších km púrežijeme a o chvíľku už piknikujeme na trávniku pri Tescu. Vlak odchádza až o 18.40, takže času dosť a dosť. Do KE prichádzame o 21.20 - sýti, unavení, upotení.